Naar het Jostedalsbreen

20 juli 2015 - Skjolden, Noorwegen

Naar de Jostedalsbreen
Redelijk goed weer vandaag; op naar de grootste gletsjer van Noorwegen.
De eerste 30 kilometer reden we langs het Sognefjord, steile groene hellingen met veel spierwitte watervallen rondom het glinsterende fjord. Echt prachtig. Daarna 30 kilometer een dal in, naast een kolkende rivier met ook weer overal sneuwveldjes en watervallen. En uiteindelijk in een zijdal, een toquise gletsjertong!
Het rare is dat het overal verder nog groen was, en ook de temperatuur was heel aangenaam. We konden via een klein weggetje tot aan het gletsjermeer rijden en vanaf daar met een klein bootje tot 15 minuten lopen van de gletsjer komen. In De Alpen zijn de gletsjers, in de zomer als er geen sneeuw op ligt, vaak grijzig, deze was echt blauw en ook de sneeuwveldjes zijn hier hagelwit. Voor de gletsjertong op grote afgesleten steenhopen nog even van het uitzicht zitten genieten en ook veel fotos gemaakt. Laurie en Lucas waren nogal balllorig samen, we heben veel lol met ze.
Op de terugweg naar het bootje nogal stom uitgegleden en mijn scheenbeen bezeerd. Valt gelukig mee.
Nu weer op de camping in Skjolden, ons eigen paradijsje!